Urząd Stanu Cywilnego
Urząd Stanu Cywilnego w Oleśnicy realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Organem nadzoru USC jest Dolnośląski Wojewoda we Wrocławiu.
Urząd Stanu Cywilnego w Oleśnicy swoją właściwością obejmuje teren gminy miasta Oleśnicy, gminy wiejskiej Oleśnica oraz gminy Dobroszyce.
Godziny pracy Urzędu Stanu Cywilnego
- Poniedziałek - piątek w godz. od 8:00 do 16:00
Do najważniejszych zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:
Sporządzanie aktów stanu cywilnego - urodzenia, małżeństwa i zgonu w rejestrze stanu cywilnego, prowadzenie akt zbiorowych do aktów stanu cywilnego.
Przyjmowanie oświadczeń:
- o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu urzędu stanu cywilnego i poza lokalem,
- o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa przez małżonków i dzieci
- pochodzących z małżeństwa,
- o uznaniu ojcostwa dziecka urodzonego lub dziecka poczętego,
- o nadaniu przez małżonków małoletniemu dziecku nazwiska jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko,
- o zmianie imienia dziecka,
- o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem
- małżeństwa.
Przyjmowanie zapewnień od osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo,
Wydawanie:
- odpisów z rejestru stanu cywilnego,
- zaświadczenia o stanie cywilnym,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- zaświadczenia o braku okoliczności wyłączającej zawarcie małżeństwa,
- zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo.
Prowadzenie postępowania w sprawie zmiany w aktach stanu cywilnego - sprostowanie aktu, uzupełnienie aktu.
Przyjmowanie danych i przekazywanie ich służbom statystyki publicznej.
Prowadzenie postępowania w sprawie uznania orzeczenia organu państwa obcego.
Prowadzenie postępowania w sprawie szczególnego trybu rejestracji stanu cywilnego.
Przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (migracja aktów).
Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego mających wpływ na treść aktu, - aktualizacja rejestru stanu cywilnego ( wzmianki, przypiski ).
Wykonywanie czynności niezbędnych do unieważnienia aktu stanu cywilnego przez wojewodę lub sąd.
Prowadzenie postępowania w sprawie unieważnienia aktu stanu cywilnego przez kierownika usc.
Aktualizacja rejestru PESEL a także usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL na podstawie posiadanych aktów stanu cywilnego.
Prowadzenie postępowań w sprawach zmiany imienia i nazwiska w trybie ustawy o zmianie imienia i nazwiska.
Prowadzenie spraw o nadanie i uroczyste wręczenie odznaczenia „Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie” - w tym organizacja jubileuszy ”50-lecia”.
Pliki do pobrania